Fra 19. maj 2018

Vil Man kunne se fotografier fra serien

“Northern Streets” og “Storm 1-6″.

af Gallerist,  Morten Schønemann.

 

Morten Rekdal Schønemann (f. 1963)

Fotografi har interesseret mig siden jeg var en lille dreng. Jeg fik mit første kamera da jeg var 8år gammel. Begyndte selv at fremkalde film og billeder, som 10årig og indtil jeg var omkring 20år var mit Pentax MX en del af min påklædning, som en handske eller hat, ingen tænkte nøjere over.

Jeg opfatter mig selv som barn af den danske 60’er-kultur, opvokset mellem provoer og pelsklædte hippier. Som ung havde jeg et stort socialt engagement og i teenageårene tog jeg billeder til enkelte politiske foreninger på den yderste venstrefløj. Jeg vandt førstepris ved Land og Folk’s årlige fotokonkurrence i 1978.  I Danmark var mine største forbilleder, fotografer som Morten Bo, Krass Klement og Viggo Rivad.  Fotografiet forblev dog en fritidsbeskæftigelse og lægestudiet, hospitalsvagter og familieliv levnede ikke megen tid til at fordybe sig i fotografiet. Først de senere år er fotografiet igen blevet en hjertesag.

Som kunstner opfatter jeg mig selv som debutant og kan ikke prale af et imponerende CV. I 2016 vandt jeg dog 1.pris på den internetbaserede censurerede juliudstilling på www.colorsofhumanity.com. Desuden har jeg medvirket på Nordkraft udstillingen i Ålborg 2016 og Kunstnernes Påskeudstilling i Århus 2017. Jeg har naturligvis udstillet i vores eget Galleri Blå Prik, men har også udstillet på mindre gallerier, kunstforeninger m.m.

Som fotograf er jeg optaget af motiver af hverdagssituationer og små øjeblikke som ikke må forveksles med “The decisive moment”. De små øjeblikke er øjeblikke, vi føler indvendigt, hvor vi stopper op og grunder over vores liv, eller hvor vi rammes af følelser som f.eks. alenehed, tomhed eller glæde. Eller hvis vi pludselig fornemmer et formål, som når man f.eks. er på vej til bageren efter morgenbrød. Det er karakteristisk for mine billeder, at de ofte komponeres stramt og klassisk. Der er ofte let genkendelige geometriske figurer gemt i billedernes skjulte linjer. Målet med geometrien er at sætte en scene, hvor personerne ofte optræder som små figurer i den store sammenhæng. Personerne er ofte helt “almindelige mennesker”. En slags statister, som kunne være os alle sammen.

Fra 2015-2018 har jeg arbejdet med serierne: “Små Øjeblikke” “Northern Street” og ” Mellem Linjerne”. Ingen af billederne i de 3 serier er opstillede eller redigerede. Ganske vist bruger jeg digitalt udstyr og moderne billedbehandling, men der bliver aldrig tilføjet eller fjernet elementer fra et fotografi og alle fotografier kunne i princippet være færdigbehandlet i et traditionelt mørkekammer.

Kort om serierne:

  • “Små Øjeblikke”
  • Alle mennesker oplever en tilstand i sig selv, hvor vi er overgivet til øjeblikket. Det er sådan en hverdagsfølelse, som vi mærker, når de ting vi gør har et formål, eller når vi har tid til at drømme. Trompetisten der henkastet ser på pigen med klarinetten. Rytteren, der rammer sin ring med perfektion, Far og mor, der tager hvert sit barn i hånden. Drengene der kæmper mod regnen på deres cykler, måske et sekund i et barndomslivs venskab, som de måske vil huske.
  • “Northern Street”
  • Er en fortolkning af genren “Street Photography”. Der lægges vægt på geometri, og personerne i billederne er ofte små statister i den store sammenhæng. Alligevel går de små øjeblikke ofte igen. Billederne er taget i Berlin, Wien, Flensburg, København, Ålborg, Århus, Sønderborg, Esbjerg, Roskilde, Ålesund, Kristiansund, Uddevalla, Gøteborg og Stockholm.
  • “Mellem Linjerne”
  • Her er det fotografen, der er kommet mellem linjerne og måske, er der også noget, han gerne vil sige mellem linjerne. Mest er der dog tale om eksperimenter, med form og figurer i landskabet. Billederne i fysisk form er printet på groft akvarellignende papir (William Turner Papir), der giver et meget stofligt udtryk.

Mvh

Morten Schønemann